عفو بین الملل: ناتو باید درباره تلفات غیرنظامی حمله به لیبی تحقیق كند
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، این گزارش با عنوان 'لیبی؛ قربانیان فراموش شده حملات ناتو' روز دوشنبه و همزمان با سالگرد آغاز حمله نظامی ناتو به لیبی، در لندن منتشر شد.

عفو بین الملل در این گزارش تاكید كرده است: ناتو تاكنون نسبت به انجام تحقیق درباره كشته شدن مردم غیرنظامی لیبی در جریان حملات هوایی نیروهایش به آن كشور، ناكام مانده است.

این سازمان مستقر در لندن نوشته است: جمعی از مردم غیرنظامی لیبی كه هیچ دخالتی نیز در جنگ نداشتند و عمدتا درخانه های خود بر اثر حملات هوایی ناتو كشته شدند و تعداد بیشتری نیز در جریان این حملات جراحت برداشتند.

عفو بین الملل افزوده است:ناتو تاكنون تحقیقات لازم را در این زمینه انجام نداده و حتی تلاش نكرده است با نجات یافتگان این حملات و یا وابستگان قربانیان تماسی حاصل كند.

'تحقیقات مناسب در این زمینه باید انجام شود و غرامت كامل به قربانیان و خانواده هایشان پرداخت شود.'

'دوناتلا روورا' مشاور ارشد سازمان عفو بین الملل در این باره گفت: این واقعا تاسف آور و ناامیدكننده است كه پس از گذشت چهار ماه از پایان عملیات نظامی در لیبی،قربانیان و خانواده هایشان درمورد اینكه چه اتفاقاتی روی داده و چه كسی مسئول - قتل مردم غیرنظامی- بوده است،در بی اطلاعی كامل نگه داشته شده اند.

وی افزود:مقامات ناتو بطور مكرر برتعهدخود برای محافظت از غیرنظامیان در لیبی تاكید می كردند.آنان اكنون نمی توانند بدون انجام تحقیقات مناسب و فقط با صدور برخی بیانیه ها و ابراز تاسف های مبهم،تلفات غیرنظامی را به كناری بنهند.

'تحقیقات همچنین باید این موضوع را كه آیا تلفات غیرنظامی در لیبی ناشی از نقض قوانین بین المللی بوده است؟ مدنظر قرار دهد و اگر چنین بوده باشد، عاملان آن باید به پای میز عدالت آورده شوند.'

عفو بین الملل در گزارش خود اعلام كرده است كه تاكنون حداقل اسامی 55 نفر از غیرنظامیان لیبی را كه در جریان حملات هوایی ناتو به شهرهای طرابلس، زلتان، ماجر، سیرت و برگا كشته شده اند در اختیار دارد كه در میان آنها نام 16 كودك و 14 زن نیز به چشم می خورد.

این سازمان افزوده است: بسیاری از كشته ها نتیجه حملات هوایی ناتو به منازل شخصی مردم بوده كه بر اساس تحقیقات انجام شده توسط عفو بین الملل و دیگر سازمان های حقوق بشری هیچ گونه شواهدی نیز مبنی بر استفاده از این خانه ها برای اهداف نظامی به دست نیامده است.

اروپام**345





:: برچسب‌ها: گل ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: